AKTIVITI MINGGU INI


UNTUK PAPARAN TERBAIK, SILA GUNAKAN MOZILLA FIREFOX 1.50 KEATAS DGN SKRIN 1024x768

GURU-GURU YG MAHU MENYUMBANG MAKLUMAT & PENGUMUMAN KE PORTAL INI BOLEHLAH MENGHUBUNGI SAYA; CIKGU SHUKRI.

PERHATIAN : KEPADA BEKAS PELAJAR SMT KEMAMAN, ANDA BOLEHLAH MELAYARI LAMAN FORUM ALUMNI SMT KEMAMAN YG DISEDIAKAN. FORUM INI DIBINA BERTUJUAN SEBAGAI WADAH PENGHUBUNG ANTARA WARGA SEKOLAH & ALUMNI. GUNAKANLAH DENGAN SEBAIK-BAIKNYA.

Tuesday, March 07, 2006

Link Update : Wikimedia Project



Projek Wikimedia diberikan secara percuma oleh sebuah pertubuhan bukan bermotifkan keuntungan iaitu Yayasan Wikimedia yang mengendalikan beberapa projek pelbagai bahasa yang lain.
Antaranya :

Wikipedia
Sebuah ensiklopedia bebas yang boleh disunting oleh sesiapa jua.
Ensiklopedia versi Bahasa Melayu ini telah dimulakan pada 12 Ogos 2003 dan kami kini telah mempunyai 12306 rencana.

Wikitionary
Sebuah projek bergotong-royong untuk menghasilkan sebuah kamus yang percuma dalam tiap-tiap bahasa, dengan makna, etimologi-etimologi dan penyebutan. Wiktionary adalah bersaudara dengan kandungan terbuka ensiklopedia, Wikipedia. Edisi ini dibuka pada 24 Mei 2004 dan sudah mempunyai 18 perkataan dalam edisi Bahasa Melayu. Siapa-siapa pun boleh menyumbangkan definisi perkataan; log masuk adalah digalakkan sahaja. Bacalah Wikitionary FAQ untuk lebih maklumat tentang projek ini, dan halaman pertolongan untuk maklumat tentang cara mengguna dan menyumbang kepada Wiktionary

Wikibooks
Buku teks dan manual percuma

Wikiqoute
Koleksi petikan kata

Wikisource
Selamat datang ke Wikisource. Di sini, bahan bacaan dalam pelbagai bahasa yang tertakluk di bawah rang bacaan Umum, tanpa hakcipta atau tertakluk dibawah hakcipta [GFDL].

Wikispecies
Wikispecies is a new project supported by the wikimedia foundation with a great potential. It is meant to become an open, free directory of species. This will cover Animalia, plantae, fungi, bacteria archea, protisa and all other forms of life to the extent that our users allow us.

Wikinews
From Wikinews, the free news source you can write!

Commons
Wikimedia Commons adalah sebuah projek yang menyediakan sebuah pusat penyimpanan untuk gambar-gambar, muzik, klip audio & video.

Metawiki
Koordinasi projek wikimedia

Sumbangan anda dialu-alukan untuk menambah maklumat dalam bahasa melayu

0 Comments:

Post a Comment

<< Home